Kynoterapia

Do celu selekcji psów polecamy : TEST OCENY UZDOLNIEŃ SZCZENIĘCIA J.&W. Volhard
Tłumaczenie testu Hanna Wojciechowska (Kynopark - pozytywne szkolenie psów).
Jacek Łomowski (hodowca) - interretacje wyników (tłumaczenie)
Anglojęzyczna wersja TESTU (trochę na wesoło).
Współpraca z człowiekiem.
Testujący i testowane szczenię znajdują się w pomieszczeniu innym niż szczenię przebywało do tej pory. Testujący przyklęka ok. 1 metr od psa i nawiązuje łagodny kontakt ze szczenięciem wołając go, klaszcząc delikatnie w dłonie.
Określenie stopnia uspołecznienia, zaufania, zależności. Przyszedł chętnie, ogon w górze, wspinał się na testującego, chwytał za ręce, duża aktywność. 1
Przyszedł chętnie, ogon w górze, wspinał się na testującego, lizał ręce. 2
Przyszedł chętnie, ogon w górze. 3
Przyszedł chętnie, ogon na dół. 4
Przyszedł niezdecydowanie, ogon na dół. 5
Nie przyszedł w ogóle. 6
Podążanie.
Testujący wstaje i odchodzi od szczenięcia w normalny sposób. Upewnij się czy szczenię widzi, że odchodzisz.
Określenie chęci podążania za człowiekiem. Niepomyślny wynik wskazuje na niezależność. Przyszedł chętnie, ogon w górze, wchodził pod nogi, chwytał za stopy. 1
Przyszedł chętnie, ogon w górze, wchodził pod nogi. 2
Przyszedł chętnie, ogon w górze. 3
Przyszedł chętnie, ogon na dół. 4
Przyszedł niezdecydowanie, ogon na dół. 5
Nie przyszedł w ogóle. 6
Stopień dominacji/uległości.
Testujący przyklęka, łagodnie przetacza szczenię na plecy i przytrzymuje w tej pozycji jedną dłonią przez 30 sekund.
Określenie stopnia dominacji/uległości, Jeśli wytrzyma nacisk znaczy, że pies jest społeczny i opanowany. Walczył zażarcie, wyrywał się, chwytał zębami. 1
Walczył zażarcie, wyrywał się. 2
Próbował walczyć, daje się uspokoić, lekki kontakt wzrokowy. 3
Chwilkę walczył i poddał się testującemu. 4
Brak walki i brak kontaktu wzrokowego. 5
Brak walki, brak kontaktu wzrokowego, prężył się, zamrożenie. 6
Społeczna dominacja
Szczenię stoi. Testujący kuca i łagodnie głaszcze psa od głowy do ogona zwiększając tempo i intensywność. Kontynuuje coraz intensywniejsze głaskanie aż nastąpi jednoznacznie określona sytuacja
Określenie stopnia akceptacji społecznej dominacji przez człowieka. Szczenię może próbować kontrolować sytuację przez skakanie, wiercenie się, a jeśli jest bardzo niezależne odchodzi. Skakał na testującego, chwytał za ręce, poszczekując lub warcząc. 1
Skakał na testującego. 2
Przytulał się do testującego i próbował polizać twarz. 3
Skulił się i lizał ręce. 4
Przewrócił się i lizał ręce. 5
Odszedł i pozostał daleko. 6
Stopień spolegliwości/zaufania.
Testujący pochyla się i układa obie ręce w kształt kołyski, wkłada pod brzuch szczenięcia i przeplatając palce unosi szczeniaka do góry i trzyma go tak 30 sekund.
Określenie stopnia przyjmowania dominacji, podczas gdy pies nie może mieć żadnej kontroli. Walczył zażarcie, poszczekując lub warcząc, podgryzał. 1
Walczył zażarcie. 2
Nie walczył, był odprężony 3
Walczył i lizał po rękach. 4
Brak walki, lizał po dłoniach. 5
Brak walki, zamarł w bezruchu. 6
Pasja do aportu.
Testujący kuca obok szczenięcia i przyciąga jego uwagę zmiętą papierową kulką (lub inną zabawką). Kiedy szczenię okazuje zainteresowanie testujący odrzuca kulkę na 1-2 metry na wprost przed szczenięciem.
Określenie stopnia chęci pracy z człowiekiem. Stwierdzono wysoką Korelację między pasją do aportu a zdolnościami do szkolenia. Ścigał przedmiot, podniósł i uciekł z nim. 1
Ścigał przedmiot, pobawił się nim i nie wrócił. 2
Ścigał przedmiot i przyniósł do testującego. 3
Ścigał przedmiot i wrócił do testującego bez przedmiotu. 4
Zaczynał ścigać przedmiot, ale stracił zainteresowanie. 5
Brak zainteresowania przedmiotem. 6
Wrażliwość na dotyk.
Testujący uciska palcami skórę między palcami łapy psa. Stopniowo zwiększaj nacisk licząc powoli do 10. Wstrzymaj nacisk po doliczeniu do 10 lub, gdy szczenię próbuje uwolnić łapę. Naciskaj tylko opuszkami palców, nie używaj paznokci.
Określenie stopnia wrażliwości na bodźce fizyczne. Reakcja po 8-10 sekundach. 1
Reakcja po 6-8 sekundach. 2
Reakcja po 5-6 sekundach. 3
Reakcja po 3-5 sekundach. 4
Reakcja po 2-3 sekundach. 5
Reakcja po 1-2 sekundach. 6
Wrażliwość na dźwięki.
Szczenię znajduje się w środku obszaru testowego. Testujący powoduje ostry hałas ok. 1 metr od szczenięcia np. uderzając łyżką o metalowy przedmiot. Test powtarzamy dwa razy.
Określenie wrażliwości psa na bodźce słuchowe. Jest to też wstępny test czy pies nie jest głuchy. Lokalizował skąd pochodzi podchodził i szczekał. 1
Lokalizował skąd pochodzi dźwięk i szczekał. 2
Lokalizował skąd pochodzi dźwięk, podchodził z zainteresowaniem. 3
Słuchał skąd pochodzi dźwięk. 4
Kulił się wycofując i starając ukryć. 5
Ignorował dźwięk, nie okazując ciekawości. 6
Wrażliwość na bodźce wzrokowe.
Szczenię lokuje się w środku pomieszczenia testowego. Testujący obwiązuje ręcznik sznurkiem i ciągnie po podłodze ok. pół metra od szczenięcia.
Określenie stopnia i rodzaju reakcji na poruszający się nieznany przedmiot. Obserwował, atakował i chwytał zębami. 1
Obserwowal i usilowal umiescic na nim stopy. 2
Obserwował ciekawie, próbował zbadać przedmiot, ogon w gorze. 3
Obserwował ciekawie, ogon na dol. 4
Uciekl lub schowal sie za testerem. 5
Ukrył się za testerem. 6
Stabilizacja psychiczna
Testujący otwiera parasol ok. 1 metra od szczenięcia i łagodnie kładzie parasol na podłodze.
Określenie reakcji psa na zaskakujące sytuacje i dziwne przedmioty. Zainteresowany podbiegł do parasola, szczekał zajadle i gryzł parasol. 1
Zainteresowany podszedł do parasola obwąchując go bardzo ostrożnie, podekscytowany. 2
Zainteresowany podszedł i bez strachu czy podniecenia obwąchał parasol. 3
Zainteresował się sytuacją, ale nie podszedł do parasola. 4
Biegał daleko od parasola. 5
Nie wykazał zainteresowania. 6

Interpretacja wynikow:

Wiekszość ocen 1: Szczeniak może być wprowadzany wyłącznie do bardzo doświadczonego domu, gdzie przeszkolony przeszkolony i będzie pracował na bieżąco. Taki pies nie jest zalecany dla dzieci i osób starszych !
Wiekszość ocen 2: Szczeniak ma aspiracje lidera, musi trafić do doświadczonego właściciela, może być kłopotliwy dla małych dzieci i osób starszych. Taki pies nie jest zalecany dla dzieci i osób starszych !
Wiekszość ocen 3: Szczeniak aktywny potrzebujący dużo ruchu, korzystny w relacjach z ludźmi i innymi zwierzętami. Doskonały materiał na szkolenie, bardzo dobry dla dzieci - zdrowych, sprawnych prowadzących intensywny tryb życia.
Wiekszość ocen 4: Najlepszy wybór na pierwszego psa, dobrze układa się w relacjach z osobami starszymi, może wymagać niewielkiej ochrony przed dziećmi. Doskonały materiał na szkolenie, wspaniały w relacjach z osobami starszymi i dziećmi, których zachowanie nie stwarza zagrożenia dla zdrowia psa.
Wiekszość ocen 5: Szczeniak płochliwy, nieśmiały i potrzebuje specjalnego traktowania. Będzie unikał sytuacji dla niego stresujących. Nadwrażliwy na tłok, ruch, dźwięk itd ... , płochliwy. Od pierwszych dni życia wymaga socjalizacji, milości i aktywnego uczestnictwa w życiu rodziny.
Wiekszość ocen 6: Szczeniak miły, spokojny, ale niezależny - nie odczuwa potrzeby kontaktu z człowiekiem.
Praktycznie bardzo trudny w szkoleniu.
Zapraszamy do lektury książki autorstwa: Swietłany Masgutowej i Hanny Wojciechowskiej.

Ze swojej strony :
Starajac sie, o uzytecznosc zwierzat, stosujemy - wczesna stymulację neurologiczną.
Ponad to, już przed kryciem suki otrzymuja karme wzbogacona o wazne mikroelementy, które wspomagaja rozwoj ukladu nerwowego.
Takie zywienie kontynuowane jest przez caly okres ciazy i karmienia.
Szczenieta caly czas przebywaja w pomieszczeniu zamieszkalym, gdzie maja kontakt z ludzmi.
Dzieki tym staraniom nasi wychowankowie doskonale sprawdzaja sie z wielu trudnych zadaniach.
Na zdjeciu Cesarz Ksiezyca (5-cio miesieczny szczeniak) wraz ze swoim przyjacielem.

_____________________________________________________
Design & Webmaster by Jacek Lomowski - all rights reserved